Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον

Χρόνος Ανάγνωσης 6 Λεπτά
0
(0)

 

Ο Απόστολος και Ευαγγελιστής Μάρκος είναι ο συγγραφέας του δεύτερου ομώνυμου ευαγγελίου. Ήταν ανεψιός του Αποστόλου Βαρνάβα και η μητέρα του ονομαζόταν Μαρία. Η μητέρα του ήταν μια ευσεβής γυναίκα από την Ιερουσαλήμ, στο σπίτι της οποίας μαζεύονταν χριστιανοί για να προσευχηθούν (Πράξ. 12,12). Η καταγωγή του ήταν μάλλον από την Κύπρο, αργότερα όμως εγκαταστάθηκε στα Ιεροσόλυμα.Το ιουδαϊκό του όνομα ήταν Ιωάννης. Το όνομα Μάρκος ήταν ρωμαϊκό και το πήρε σύμφωνα με τη συνήθεια που υπήρχε τότε να έχουν δύο ονόματα. Μ’ αυτό το όνομα έμεινε γνωστός στον χριστιανικό κόσμο (Πράξ. 12,12,25. 15,27).

Ο ΒΙΟΣ ΤΟΥ ΜΑΡΚΟΥ

Ότι γνωρίζουμε με βεβαιότητα για τον Μάρκο προέρχεται από άλλα βιβλία της Καινής Διαθήκης και την εκκλησιαστική παράδοση. Κατά τους αρχαίους αλλά και κατά τους νεώτερους χρόνους επικράτησε η υπόθεση ότι ο Μάρκος είναι εκείνος, που, όπως αναφέρει ο ίδιος στο Ευαγγέλιο του, κρατούσε “κεράμιον ύδατος” (Μάρκ. 14,13) και oδήγησε τους αποστόλους στον οικοδεσπότη, που φιλοξένησε τον Ιησού για το μυστικό δείπνο (Μάρκ. 14,14). Ακόμη ότι είναι ο Μάρκος εκείνος ο νεανίας που ακολούθησε τον Ιησού μετά τον Μυστικό Δείπνο στον κήπο της Γεσθημανής τυλιγμένος σ’ ένα σινδόνι και ότι μετά τη σύλληψη του Ιησού οι υπηρέτες όρμησαν και προς αυτόν. Μα ο νεανίσκος, για να γλιτώσει, άφησε το σινδόνι και έφυγε γυμνός (Μάρκ. 14,51-52).

Ο Μάρκος από πολύ νωρίς μπήκε στην υπηρεσία της Εκκλησίας, συνοδεύοντας το θείο του Βαρνάβα και τον Απόστολο Παύλο στο πρώτο τους ιεραποστολικό ταξίδι. Ο Μάρκος τους συνόδευσε στην αρχή ως βοηθός και συνεργός (Πράξ. 12,25. 13,5), αλλά αργότερα για άγνωστους λόγους (ίσως εξαιτίας των κοπώσεων) τους εγκατέλειψε στην Πέργη της Παμφυλίας και επέστρεψε στην Ιερουσαλήμ (Πράξ. 13,13). Το γεγονός όμως αυτό δυσαρέστησε τον Απόστολο Παύλο.

Ο Βαρνάβας και ο Παύλος διαφώνησαν για το αν θα έπρεπε να έρθει μαζί τους στο δεύτερο ιεραποστολικό ταξίδι, καθώς ο Βαρνάβας επέμενε να τον πάρουν, ενώ ο Παύλος δε συμφωνούσε. Αποτέλεσμα αυτής της διαφωνίας ήταν να χωριστούν οι απόστολοι, και ο Βαρνάβας με το Μάρκο να πάνε στη Κύπρο, ενώ ο Παύλος με το Σίλα να ξεκινήσουν την δεύτερη περιοδεία τους η οποία κατέληξε στη Μακεδονία (Πράξ. 15,36-41).

Οι σχέσεις πάντως του Μάρκου με τον Παύλο αποκαταστάθηκαν σύντομα, γιατί ο Παύλος τον θεωρεί “συνεργόν”, καθώς βλέπουμε το Μάρκο να βρίσκεται στη Ρώμη κατά την πρώτη φυλάκιση του Παύλου (Κολ. 4,10. Φιλήμ. 24). Μάλιστα αργότερα ο Παύλος ζητάει από τον Τιμόθεο να φέρει το Μάρκο στη Ρώμη γιατί του ήταν χρήσιμος στη διακονία (Β’ Τιμ. 4,11), κάτι που δείχνει πως τα τελευταία χρόνια της ζωής του ήταν από τους πιο στενούς συνεργάτες του Παύλου. Ο Μάρκος ήταν μαζί με τον Πέτρο στη Ρώμη όταν έγραφε την πρώτη επιστολή του (Α’ Πέτρ. 5,13).

Αργότερα εργάστηκε για πολύ καιρό κοντά στον Απόστολο Πέτρο, ο οποίος τον αποκαλούσε “γιο του” (Α’ Πέτρ. 5,13), κάτι που δείχνει τη σχέση που είχαν μεταξύ τους.

Διάφορες παραδόσεις για το Μάρκο εμφανίζονται σε εκκλησιαστικούς συγγραφείς. Ο Ιππόλυτος τον ονομάζει “κολοβοδάκτυλον”, είτε γιατί είχε δυσανάλογα μικρά δάκτυλα σε σχέση προς το σώμα του, είτε γιατί το ευαγγέλιο του στερείται εισαγωγής και επιλόγου.

Ο Επιφάνιος παραδίδει ότι υπήρξε ένας από τους εβδομήντα μαθητές του Χριστού και ότι ανήκει σ’ εκείνους που σκανδαλίστηκαν από τα λόγια που είπε ο Ιησούς στο ευαγγέλιο του Ιωάννη 6,60-66 για τη βρώση της σάρκας του και τον εγκατέλειψαν.

ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΤΟΥ ΜΑΡΚΟΥ

Κατά την παράδοση, ο Μάρκος κήρυξε το Ευαγγέλιο στην Αίγυπτο, τη Λιβύη και τη Βαρβαρία.

Κατά την παράδοση ο Μάρκος ήταν συνοδός του Πέτρου στη Ρώμη και κατόπιν κατέληξε στην Αίγυπτο, ιδρύοντας την εκκλησία της Αλεξάνδρειας, της οποίας υπήρξε ο πρώτος επίσκοπος και την οποία ποίμανε από το 43 μέχρι το 68 μ.Χ.. Η αιγυπτιακή Εκκλησία αποδίδει στον Μάρκο τη συγγραφή μιας από τις αρχαιότερες λειτουργίες της.

ΤΟ ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΜΑΡΚΟΥ

Ο Μάρκος έγραψε το δεύτερο κατά σειρά Ευαγγέλιο στην Καινή Διαθήκη περί το 65 μ.Χ.. Το Ευαγγέλιό του είναι το συντομότερο από τα τέσσερα Ευαγγέλια και είναι γνωστό σαν το Ευαγγέλιο των θαυμάτων του Ιησού.  Θεωρείται το αρχαιότερο και αποτέλεσε πηγή για τ’ άλλα  δύο Συνοπτικά Ευαγγέλια.

Μέσα σ’ αυτό ο ιερός ευαγγελιστής, παρόλο που δεν ήταν από τον κύκλο των δώδεκα αποστόλων, έχει συμπεριλάβει αρκετά από τα γεγονότα της ζωής του Κυρίου. Έχει συμπεριλάβει κυρίως τα θαύματα Του, τα Πάθη και την Ανάσταση Του. Από τη διδασκαλία Του παραλείπει την επί του όρους Ομιλία και τις πιο πολλές από τις μακρές ομιλίες του Ιησού Χριστού. Πιο πολύ ο ευαγγελιστής διηγείται αυτά που έκανε ο Κύριος και όχι αυτά που είπε. Και τούτο, γιατί κύριος σκοπός της συγγραφής του ήταν με την έκθεση αυτή των θαυμάτων να αποδείξει τη θεϊκή καταγωγή του Ιησού  και τη δύναμη Του, ιδιαίτερα δια των θαυμάτων. Γι’ αυτό και οι αγιογράφοι τοποθετούν δίπλα στον ευαγγελιστή Μάρκο ένα λιοντάρι, που είναι σύμβολο της δύναμης.

ΤΟ ΜΑΡΤΥΡΙΟ ΤΟΥ ΜΑΡΚΟΥ

Ο Απόστολος Μάρκος είχε μαρτυρικό θάνατο.  Κάποια μέρα που κήρυττε στην Αλεξάνδρεια, τον άρπαξαν οι εχθροί της πίστεως, οι ειδωλολάτρες, και αφού τον έδεσαν με σχοινιά, τον έσυραν και τον διαπόμπευσαν στους δρόμους της Αλεξάνδρειας, όπου και πέθανε από τα τραύματα του στις πέτρες.

Το άγιο λείψανο του το περιμάζεψαν με πόνο οι Χριστιανοί και το έθαψαν σ’ ένα γειτονικό χωριό. Το λείψανό του φυλασσόταν στην Αλεξάνδρεια μέχρι το 828, οπότε μεταφέρθηκε από δύο εμπόρους στη Βενετία και έκτοτε φυλάσσεται στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου.

Η Ορθόδοξη Εκκλησία τιμάει τη μνήμη του Αποστόλου και Ευαγγελιστη Μάρκου στις 25 Απριλίου.

 

 

Κατά Μαρκον Ευαγγέλιον

( Πατήστε πάνω σε κάθε Κεφάλαιο για να διαβάσετε )

Κεφάλαια 01-16

01) Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον: Κεφάλαιον Πρώτον 1,1 -1,45 (Αρχαίο-Νεοελληνικά) Το κήρυγμα του Ιωάννη του Βαπτιστή , Το βάπτισμα του Ιησού στον Ιορδάνη , Οι πειρασμοί του Ιησού , Το πρώτο κήρυγμα του Ιησού στη Γαλιλαία , Η κλήση των πρώτων μαθητών , Η θεραπεία του δαιμονισμένου στην Καπερναούμ , Η θεραπεία της πεθεράς του Πέτρου και άλλων ασθενών , Ο Ιησούς περιοδεύει κηρύττοντας , Ο Ιησούς περιοδεύει κηρύττοντας.

02) Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον: Κεφάλαιον Δεύτερον 2,1-2,28 (Αρχαίο-Νεοελληνικά) Η θεραπεία του παραλυτικού της Καπερναούμ , Η κλήση του Λευί (Ματθαίου) ,Το ερώτημα για τη νηστεία , Η τήρηση του Σαββάτου .

03) Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον: Κεφάλαιον Τρίτον 3,1 – 3,35 (Αρχαίο-Νεοελληνικά) Θεραπεία το Σάββατο, Απήχηση του έργου του Ιησού. Άλλες θεραπείες, Η εκλογή των δώδεκα μαθητών , Η εξουσία του Ιησού πάνω στα δαιμόνια , Η βλασφημία κατά του Αγίου Πνεύματος ,Ποιους ο Κύριος θεωρεί συγγενείς του.

4) Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον: Κεφάλαιον Τέταρτον 4,1-4,41 (Αρχαίο-Νεοελληνικά) Η παραβολή του σπορέα , Γιατί ο Ιησούς μιλάει με παραβολές , Η εξήγηση της παραβολής του σπορέα , Παραβολικά λόγια για το λυχνάρι και το μέτρο ,Η παραβολή της αυξήσεως του σπόρου , Η παραβολή για τον κόκκο του σιναπιού , Η χρήση των παραβολών , Η κατάπαυση της τρικυμίας .

05) Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον: Κεφάλαιον Πέμπτον 5,1-5,43 (Αρχαίο-Νεοελληνικά) Η θεραπεία του δαιμονισμένου στα Γέργεσα , Η θεραπεία της αιμορροούσης και η ανάσταση της κόρης του Ιαείρου.

06) Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον: Κεφάλαιον Έκτον 6,1-6,56 (Αρχαίο-Νεοελληνικά) Η απόρριψη του Ιησού στη Ναζαρέτ, Οδηγίες για την αποστολή των μαθητών, Ο αποκεφαλισμός του Ιωάννη του Βαπτιστή , Ο πολλαπλασιασμός των πέντε άρτων , Ο Ιησούς περπατά πάνω στη θάλασσα , Η θεραπεία των ασθενών στη Γεννησαρέτ.

07) Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον: Κεφάλαιον Έβδομον 7,1-7,37 (Αρχαίο-Νεοελληνικά) Οι παραδόσεις των πατέρων, Τι κάνει τον άνθρωπο ακάθαρτο, Η θεραπεία της κόρης της Χαναναίας, Η θεραπεία του κωφάλαλου.

08) Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον: Κεφάλαιον Όγδοον 8,1-8,38 (Αρχαίο-Νεοελληνικά)Ο πολλαπλασιασμός των επτά άρτων, Οι Φαρισαίοι και οι Σαδουκκαίοι ζητούν από τον Ιησού σημείο , Η αδυναμία των μαθητών να καταλάβουν,
Η θεραπεία του τυφλού στη Βηθσαϊδά , Η ομολογία του Πέτρου και των μαθητών ,Ο Ιησούς προλέγει το θάνατο και την ανάστασή του.

09) Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον: Κεφάλαιον Ένατον 9,1-9,50 (Αρχαίο-Νεοελληνικά) Λόγος του Ιησού, Η Μεταμόρφωση του Ιησού ,Η θεραπεία του σεληνιαζόμενου νέου , Ο Ιησούς προλέγει ξανά το θάνατο και την ανάστασή του, Ο μεγαλύτερος στη βασιλεία των ουρανών,Όποιος δεν είναι εναντίον μας είναι με το μέρος μας , Τα σκάνδαλα.

10) Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον: Κεφάλαιον Δέκατον 10,1-10,52 (Αρχαίο-Νεοελληνικά)Περί διαζυγίου , Ο Ιησούς ευλογεί τα παιδιά , Ο πλούτος και η αιώνια ζωή , Ο πλούτος και η αιώνια ζωή , Το αίτημα των γιων του Ζεβεδαίου ,Η θεραπεία του τυφλού της Ιεριχούς .

11) Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον: Κεφάλαιον Εντέκατον 11,1 -11,33 (Αρχαίο-Νεοελληνικά)Η είσοδος του Ιησού στην Ιερουσαλήμ ,Η άκαρπη συκιά ,Η εκδίωξη των εμπόρων από το Ναό ,Μάθημα από την ξεραμένη συκιά, Η εξουσία του Ιησού αμφισβητείται

12) Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον: Κεφάλαιον Δωδέκατον 12,1 -12,44 (Αρχαίο-Νεοελληνικά) Η παραβολή των κακών γεωργών , Η πληρωμή των φόρων στον Καίσαρα , Το ερώτημα για την ανάσταση των νεκρών , Η μεγάλη εντολή ,Ο Χριστός γιος του Δαβίδ , O Ιησούς ελέγχει τους γραμματείς, Το δίλεπτο της χήρας.

13) Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον: Κεφάλαιον Δέκατον Τρίτον 13,1 -13,37 (Αρχαίο-Νεοελληνικά) Ο Ιησούς προλέγει την καταστροφή του ναού , Ο Ιησούς προλέγει το τέλος το κόσμου, Ο ερχομός του Υιού του ανθρώπου, Άγνωστη η ημέρα και η ώρα της δευτέρας Παρουσίας του Κυρίου.

14) Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον: Κεφάλαιον Δέκατον Τέταρτον 14,1 -14,72 (Αρχαίο-Νεοελληνικά) Απόφαση θανάτωσης του Ιησού,Η χρίση του Ιησού με μύρο, Ο Ιούδας αποφασίζει να προδώσει τον Ιησού, Ετοιμασία για το Πάσχα,
Ο Μυστικός Δείπνος και η καθιέρωση της Θείας Ευχαριστίας, Η πρόρρηση της άρνησης του Πέτρου, Η προσευχή στη Γεσθημανή, Η προδοσία και η σύλληψη του Ιησού, Ο Ιησούς στο μεγάλο συνέδριο , Η άρνηση και η μετάνοια του Πέτρου.

15) Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον: Κεφάλαιον Δέκατον Πέμπτον 15,1-15,47 (Αρχαίο-Νεοελληνικά) Ο Ιησούς οδηγείται στον Πιλάτο και η καταδίκη του σε θάνατο, Οι στρατιώτες εμπαίζουν τον Ιησού,Η Σταύρωση του Ιησού ,Ο θάνατος του Ιησού, Η Αποκαθήλωση και η ταφή του Ιησού .

16) Κατά Μάρκον Ευαγγέλιον: Κεφάλαιον Δέκατον Έκτον 16,1 -16,20 (Αρχαίο-Νεοελληνικά) Η Ανάσταση του Ιησού,Η εμφάνιση του Ιησού στους μαθητές,Η Ανάληψη του Ιησού.

Γράψτε μας το σχόλιο σας εδώ

Βαθμολόγησε την Ανάρτηση μας

Πόσο χρήσιμη ήταν αυτή η ανάρτηση ;

Αναγνώστες που Βαθμολόγησαν * 0 * / Επιλέξατε την Βαθμολογία * 0 * αστέρι. *Συντακτική Ομάδα theodromion.gr : Ευχαριστούμε που μας στηρίζεται

Δεν υπάρχουν ψηφοφορίες μέχρι τώρα! Γίνετε ο πρώτος που θα αξιολογήσει αυτήν την ανάρτηση

Αν το βρήκες ενδιαφέρον Κοινοποίησε το

Η κοινοποίηση που θα κάνετε μας βοηθάτε να συνεχίσουμε την προσπάθεια μας

Ακολούθησε μας στα social media
Δές και αυτό
Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον
x
error: Ευχαριστούμε