του π.Παναγιώτη Βαρδουνιώτη: Ο αληθινός Ναός
Η λέξη ναός προέρχεται από τη ρήμα ναίω που σημαίνει κατοικώ.
Έτσι η λέξη Ναός σημαίνει κατοικητήριο, εκεί που κατοικεί ο Θεός. Ποιος είναι όμως ο αληθινός Ναός, όπου εκεί κατοικεί ο Θεός; Ας ρίξουμε μια ματιά στην Αγία Γραφή, για να δούμε ποιος είναι ο αληθινός Ναός του Θεού.
Ο προφήτης Δαυίδ είναι ο πρώτος χρονικά που επιθυμεί να φτιάξει ναό για να κατοικεί ο Θεός. Λέει ο Δαυίδ προς τον προφήτη Νάθαν: “Εγώ κατοικώ τώρα σε βασιλικό οίκο κατασκευασμένο από πολύτιμα ξύλα κέδρου. η δε Κιβωτός του Θεού βρίσκεται μέσα σε μια απλή σκηνή” (2 Βασιλ. 7,1), εκφράζοντας την επιθυμία να κατασκευάσει τον Ναό του Θεού. Παρακάτω όμως ο Θεός θα πει στον Νάθαν: “Πήγαινε να πεις στον Δαυίδ ότι δεν θα μου φτιάξει αυτός τον οίκο μου, διότι έως τώρα ποτέ δεν έχω κατοικήσει σε μόνιμο ναό, από τότε που ελευθέρωσα τον Ισραήλ από την δουλεία της Αιγύπτου, μέχρι της σημερινής ημέρας. Πάντοτε πορευόμουν ευρισκόμενος σε πτωχικό ξύλινο παράπηγμα, σκεπασμένο με σκεπάσματα. Σε όλη τη διαδρομή που είχα με τους Ισραηλίτες έως εδώ, μήπως διετύπωσα κανένα παράπονο, για το γεγονός ότι δεν μου είχατε κτίσει ναό από πολύτιμα κέδρα; Ποτέ!” (2 Βασιλ. 7,5-7) Βλέπομε ως την τώρα ανάγνωση ότι ο Θεός όχι μόνο δεν θέλησε ποτέ να του φτιάξουν οι άνθρωποι Ναό, αλλά και δεν παραπονέθηκε ποτέ που λατρευόταν σε μια φτωχική σκηνή, γιατί ο Θεός είναι ο φύση ταπεινός. (Εμείς γιατί φτιάχνουμε τόσο μεγαλοπρεπείς ναούς, μόνο η ματαιοδοξία μας το ξέρει.) Συνεχίζει όμως ο Θεός και λέει στον Νάθαν να πει στον Δαυίδ: “Όταν θα συμπληρωθούν οι μέρες της ζωής σου και κοιμηθείς μαζί με τους προγόνου σου, θα αναδείξω εγώ ΈΠΕΙΤΑ ΑΠΟ ΣΕΝΑ ΤΟΝ ΥΙΟΝ ΣΟΥ , ο οποίος θα κατάγεται από σένα και θα στερεώσω την βασιλεία του. Αυτός θα οικοδομήσει στο όνομά μου ναό, εγώ δε θα ΑΝΟΡΘΩΣΩ και θα στερεώσω τον θρόνο του ΑΚΑΤΑΛΥΤΟ. Εγώ θα είμαι δι’ αυτόν ΠΑΤΕΡΑΣ και αυτός θα είναι για μένα ΥΙΟΣ”. (2 Βασιλ. 7,12-14) Λέει ο Θεός στον Δαυίδ, διά του Νάθαν ότι, δεν θα οικοδομήσεις εσύ τον ναόν μου, αλλά ο υιός σου. Θα δούμε παρακάτω της ερμηνεία αυτού του χωρίου.
Ας πάμε τώρα στην Καινή Διαθήκη. Στην απολογία του μπροστά στο Συνέδριο των Ιουδαίων, ο Πρωτομάρτυρας άγιος Στέφανος λέει: “Ο Σολομών έκτισε Ναό στον Θεό. Όμως ο Ύψιστος δεν κατοικεί σε χειροποίητους ναούς, όπως άλλωστε και ο προφήτης Ησαΐας είχε πει: Ο ουρανός είναι διά εμέ (τον Θεό) θρόνος και η γη υποπόδιο των ποδών μου. Ποιο οίκο μπορείτε να μου οικοδομήσετε , λέγει ο Κύριος, ή ποιος θα είναι ο τόπος της μόνιμης παραμονής και αναπαύσεώς μου; Όλα αυτά , που μπορείτε σεις οι άνθρωποι να μου προσφέρετε, δεν τα έχει κάνει το παντοδύναμο χέρι μου;”. (Πραξ. 7,47-50) Ο Στέφανος ομολογεί ότι ο Σολομών έφτιαξε ναό στον Θεό, αλλά δεν είναι αυτός ο Ναός του Θεού, γιατί ο Θεός δεν κατοικεί σε ναό που έφτιαξαν ανθρώπινα χέρια. Και εν συνεχεία επαναλαμβάνει το χωρίο από τον Ησαΐα που λέγει ο Θεός ότι, θρόνος του Θεού είναι ο ουρανός και υποπόδιόν του η γη, θέλοντας να τονίσει το άπειρο του Θεού. Και συνεχίζει ο Θεός διά του Ησαΐα: “Ποιο ναό μπορείτε να μου φτιάξετε εσείς οι άνθρωποι. ΄Οποιο ναόν και να μου φτιάξετε και ότι υλικά και να χρησιμοποιήσετε, δεν είναι δικά μου δημιουργήματα; θέλοντας ο Θεός διά του Ησαΐα να φανερώσει το άκτιστο του Θεού. Είναι ανόητο να προσπαθούμε στον άκτιστο Θεό να φτιάξουμε κτιστό κατοικητήριο. Είναι σαν να προσπαθούμε να βάλουμε τον Ατλαντικό μέσα σε ένα πηγάδι, αλλά και ακόμα περισσότερο γιατί ο ωκεανός είναι κτιστός, πεπερασμένος, ενώ ο Θεός άπειρος. Και ο Παύλος μιλώντας στους Αθηναίους στον Άρειο Πάγο λέει: “Βρήκα ένα βωμό στον οποίο είναι χαραγμένη η επιγραφή “στον άγνωστο Θεό”. αυτόν λοιπόν τον Θεό κηρύττω σε σας.
Αυτός ο Θεός ο οποίος έκανε τον κόσμο και όλα όσα υπάρχουν σ’ αυτόν, αυτός υπάρχει απόλυτος κύριος του ουρανού και της γης και δεν κατοικεί σε χειροποίητους ναούς, δηλαδή σε ναούς που έχουν φτιάξει ανθρώπινα χέρια. ούτε και υπηρετείτε από χέρια ανθρώπων, σαν να έχει ανάγκη από κάτι. Γιατί ο Θεός δεν έχει ανάγκη από τίποτε, αλλά αντιθέτως , αυτός υπηρετεί εμάς, δίνοντας σε όλα ζωή και αναπνοή και όλα όσα τους χρειάζονται για τη συντήρησή τους”. (Πραξ. 17,23-27). Ο Θεός λοιπόν όχι μόνο δεν κατοικεί σε ναούς που έχουν φτιάξει οι άνθρωποι, αλλά είναι αδύνατο να υπηρετείται από εμάς τους ανθρώπους ο Θεός, αντιθέτως Αυτός υπηρετεί εμάς. Σύμφωνα και με τον λόγο του Χριστού: “Ο υιός του ανθρώπου, ο Θεάνθρωπος Χριστός, δεν ήλθε για να διακονηθεί από τους ανθρώπους, αλλά ήλθε για να τους διακονήσει και να δώσει την ζωή του γι’ αυτούς” (Μαρκ. 10,45).
Αφού ο Θεός δεν κατοικεί σε ναούς που έφτιαξαν χέρια ανθρώπων, πρέπει να κατοικεί σε ναό που δεν έφτιαξαν χέρια ανθρώπων. Ποιος είναι αυτός ο αχειροποίητος ναός; Ας ερμηνεύσουμε τώρα το χωρίο από το 2 Βασιλ. 7,13-14 που είπαμε ότι θα το ερμηνεύσομαι πιο κάτω. Εκεί λέει ο Θεός διά του Νάθαν στον Δαυίδ: “Όταν εσύ θα κοιμηθείς με τους προγόνους σου, εγώ θα αναδείξω υιό από σένα, ο οποίος θα οικοδομήσει ναό για μένα. Εγώ θα ανορθώσω τον θρόνο αυτού και θα τον στερεώσω ακατάλυτο. Εγώ θα είναι γι’ αυτόν Πατέρας και αυτός θα είναι υιός μου”. Οι Ιουδαίοι θεώρησαν ότι εδώ ο Θεός μιλάει για τον υιό του Δαυίδ τον Σολομών. Όμως αν παρατηρήσομαι καλά το κείμενο θα δούμε ότι δεν μιλάει ο Θεός για τον Σολομών, αλλά για κάποιον άλλον. Λέει ο Θεός στον Δαυίδ: “Όταν εσύ θα έχεις κοιμηθεί με τους προγόνους σου, θα έχεις πεθάνει δηλαδή, τότε εγώ θα αναδείξω από σένα τον υιό σου, ο οποίος θα μου οικοδομήσει ναό. Αφού λοιπόν εσύ θα έχεις πεθάνει. Πως είναι δυνατόν ο νεκρός να τεκνοποιεί; Αλλά και συνέχεια: “Εγώ θα του ανορθώσω θρόνο ΑΚΑΤΑΛΥΤΟ, που δεν θα πέσει ποτέ. Όμως ο θρόνος, η βασιλεία του Σολομώντα είχε τέλος. Για ποια ακατάλυτη βασιλεία μιλάει εδώ ο Θεός, της οποίας “ουκ έσται τέλος; Όπως λέει πάλι ο Θεός στον Δαυίδ στο βιβλίο των Παραλειπομένων: “Αυτός ο υιός σου θα ανοικοδομήσει σε μένα οίκο, και εγώ θα ανορθώσω το θρόνο του στερεό και ακλόνητο στον αιώνα, για πάντα. Αυτός θα είναι υιός μου και εγώ ο Πατέρας του.” (1 Παραλ. 17,12-13) Ξεκάθαρα λοιπόν φαίνεται ότι εδώ ο Θεός δεν αναφέρεται στον Σολομώντα, αλλά στον άκτιστο υιό και Λόγο του Θεού, ο οποίος όπως λέει διά του Σολομώντος: “Η Σοφία, ο Υιός και Λόγος του Θεού, οικοδόμησε για τον εαυτό της οίκο, τον οποίο στήριξε πάνω σε επτά ακλόνητους στύλος” (Παροιμ. 9,1). Αυτός ο οίκος της Σοφίας, ο ναός του Θεού είναι ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, όπως ο ίδιος λέει στο ευαγγέλιο του Ιωάννη: “Μιλώντας ο Ιησούς στους Ιουδαίους μπροστά στο ναό το Σολομώντα, τους λέει: “Γκρεμίσατε αυτόν τον ναό, του Σολομώντα, και εγώ σε τρεις ημέρες θα τον ανοικοδομήσω. Είπαν σ’ αυτόν ι Ιουδαίοι: σαράντα έξι χρόνια χρειάσθηκαν για να φτιαχτεί αυτός ο ναός και πώς εσύ λέγεις ότι θα τον ανοικοδομήσεις σε τρεις ημέρες; Εκείνος όμως έλεγε για τον Ναό του Σώματός του. Όταν δε αναστήθηκε εκ νεκρών, θυμήθηκαν οι μαθητές του ότι τούτο ακριβώς γεγονός, την Ανάστασή Του δηλαδή εννοούσε ο Κύριος. (Ιω. 2,19-22).
Ο αληθινός Ναός του Θεού είναι η ανθρώπινη φύση που έλαβε ο Άσαρκος Λόγος από την Παρθένο. Και ο πρώτος κτιστός άνθρωπος που έγινε αληθινός Ναός του Θεού ήταν η Παναγία. Γι αυτό στην εορτή των Εισοδίων η Εκκλησία κηρύττει: “Ο καθαρώτατος Ναός του Σωτήρος η πολυτίμητος παστάς και παρθένος… Αύτη υπάρχει σκηνή επουράνιος”. Και ο Παύλος γράφει: “Και πράγματι ο Χριστός, όταν ήλθε ως Αρχιερεύς των αγαθών, τα οποία διά την Π. Διαθήκη ήταν μέλλοντα, εισήλθε διά της μεγαλυτέρας και τελειοτέρας σκηνής, που δεν είχε κατασκευασθεί από ανθρώπινα χέρια, αλλά με το άγιο και τίμιο σώμα του, το οποίο έγινε από το Πνεύμα το Άγιο διά της αειπαρθένου Μαρίας. Αυτό το σώμα ήταν η μεγαλυτέρα και τελειοτέρα σκηνή” (Εβρ. 9,11). Ο αληθινός Ναός του Θεού είναι ο Χριστός στον οποίο όπως λέει ο Παύλος “κατοικεί παν το πλήρωμα της θεότητος σωματικώς” (Κολ. 2, 9).
Ο “κατ’ εικόνα” του Χριστού άνθρωπος είναι και αυτός Ναός του Τριαδικού Θεού, όπως λέει ο Παύλος: “Δεν γνωρίζετε ότι το σώμα σας είναι Ναός του Αγίου Πνεύματος, που κατοικεί μέσα σας, και το έχετε λάβει από το Θεό και άρα δεν ανήκετε στον εαυτό σας;” (Α’ Κορ. 6,19). Και πάλι: “Ποιος συμβιβασμός και ποια συνύπαρξη μπορεί να υπάρχει μεταξύ του Ναού του Θεού και του ναού των ειδώλων; Διότι σεις – μη το λησμονείτε – είστε Ναός του Θεού το ζώντος, όπως άλλωστε είχε προφητεύσει ο Θεός στην Π. Διαθήκη ότι: “Θα κατοικήσω μεταξύ αυτών και εντός αυτών και περιπατήσω ανάμεσά τους και θα είμαι εγώ δικός τους Θεός και θα είναι αυτοί λαός μου” (Β’ Κορ. 6,16). Ο αληθινός Ναός στον οποίο κατοικεί ο θεός είναι ο Θεάνθρωπος Χριστός και ακολούθως ο κάθε άνθρωπος που ελεύθερα καλεί το Θεό να κατοικήσει μέσα του.
Επειδή ήδη γράψαμε πολλά, σε άλλη ανάρτηση θα αναφερθούμε στο πως κατά τον άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή, το σώμα του ανθρώπου είναι ο κυρίως Ναός, η ψυχή το Άγιο Βήμα, η καρδιά είναι η Αγία Τράπεζα στην οποία ο νους ως ο αληθινός ιερεύς τελεί λατρευτικώς πνευματική θυσία στον Τριαδικό Θεό.
πηγη : euxh.gr
Κάντε εγγραφή στο κανάλι μας στο Youtube αν θέλετε να βλέπετε πρώτοι τα νέα μας βίντεο Στηρίξτε το διαδικτυακό κανάλι μας του Εκκλησιαστικού Ορθόδοξου Ιστότοπου theodromion.gr με την ΔΩΡΕΑΝ εγγραφή σας στον παρακάτω
Κάνε εγγραφή εδώ ==>
Εγγραφείτε στο κανάλι μας
Πατήστε ΕΓΓΡΑΦΗ και μετά ? το καμπανάκι και επιλέξετε το ΟΛΕΣ όσοι δεν το έχετε πατήσει για να σας έρχονται ειδοποιήσεις.
Στο διαδικτυακό κανάλι μας του Εκκλησιαστικού Ορθόδοξου Ιστότοπου theodromion.gr Θα βρείτε Οδοιπορικά , Πνευματικές Ψυχωφελιμες Ομιλίες , και ζωντανές Αναμεταδόσεις