Γράφουν οι Ιερείς

του π. Παναγιώτη Βαρδουνιώτη :”Η δε γυνή ίνα φοβήται τον άνδρα”. (Εφ. 5,33)

Κοινοποίησε την Ανάρτηση μας αν σας φάνηκε ενδιαφέρον
Χρόνος Ανάγνωσης 4 Λεπτά
Listen to this article
0
(0)

Last Updated on: 3rd Σεπτέμβριος 2023, 03:39 πμ

Η πρόταση αυτή είναι η τελευταία φράση του αποστολικού αναγνώσματος που ανγινώσκεται εμμελώς στο Μυστήριο του Γάμου. Τι θέλει να πει ο Παύλος;
Πρέπει να σημειώσουμε πρώτον, ότι όλα τα κείμενα που συμπεριλαμβάνονται στον κανόνα της Καινής Διαθήκης, δηλαδή τα 4 ευαγγελικά κείμενα, οι Πράξεις των Αποστόλων, οι 21 επιστολές και η Αποκάλυψη, κάνουν λόγο μόνο για την πρόταση του Χριστού στον άνθρωπο, την Εκκλησία. Η Καινή Διαθήκη δεν είναι ένα μανιφέστο ιδεών και πεποιθήσεων, αλλά αναφέρεται στο πως βιώνεται η Εκκλησία ως ο αληθινός τρόπος ζωής. Δεύτερον, οι επιστολές απευθύνονται σε ονομαστικές εκκλησιαστικές κοινότητες, όπως π.χ. της Κορίνθου, της Ρώμης, των Φιλίππων κ.ο.κ.. Έτσι λοιπόν το περιεχόμενός τους διαμορφώνεται ανάλογα με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κάθε εκκλησιαστική κοινότητα. Τρίτον, η πρώτη προς Κορινθίους και η προς Εφεσίους επιστολές περιέχουν την πιο ανεπτυγμένη Εκκλησιολογία=λόγος για το πως της Εκκλησίας, ίσως γιατί ήταν τέτοια η φύση των προβλημάτων που αντιμετώπιζαν οι συγκεκριμένες εκκλησιαστικές κοινότητες. Τέταρτον, όταν λέμε Εκκλησία στην Ορθόδοξη Παράδοση εννοούμε την εν ανιδιοτελή αγάπη συνύπαρξη και ενότητα μιας κοινότητας εν Χριστώ. Και πέμπτον, δεν μπορούμε να κατανοήσουμε πλήρως ένα κείμενο αν δεν το δούμε μέσα στην χρονική περίοδο και το περιβάλλον που γράφεται.
Ας έλθουμε τώρα στο συγκεκριμένο κείμενο του αποστολικού αναγνώσματος του Μυστηρίου του Γάμου, το οποίο δεν είναι μόνο η τελευταία φράση (Εφ. 5,21-33).
Το κείμενο αυτό, όπως και όλη η επιστολή αναφέρεται σε μέλη της Εκκλησίας και όχι γενικά σε όλους τους ανθρώπους. Αυτό σημαίνει ότι οι συγκεκριμένοι άνθρωποι έχουν ελεύθερα αποφασίσει να ζήσουν μια εκκλησιαστική κοινοτική ζωή, όπου τα πάντα, υλικά και συναισθήματα, αγωνίζονται να τα έχουν κοινά. Όμως τα μέλη αυτά της Εκκλησίας, δεν έπαψαν να κουβαλούν κατάλοιπα της μη εκκλησιαστικής ζωής την οποία ζούσαν πριν μπουνε στην Εκκλησία, και έτσι δημιουργείτο πρόβλημα στις σχέσεις τους. Την εποχή που γράφεται η επιστολή 61-63 μ.Χ. η γυναίκα για τους μεν Ρωμαίους ήταν res=πράγμα, για τους δε Ιουδαίους η θέση της ήταν πολύ υποδεέστερη του ανδρός. Μέσα στην Εκκλησία όμως “δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ Ιουδαίου και ειδωλολάτρη, ούτε μεταξύ δούλου ή ελεύθερου και ούτε μεταξύ ανδρός και γυναικός, διότι όλοι εν Χριστώ είμαστε ένα σώμα” (Γαλ. 3,28). Αυτή την ενότητα ως ένα σώμα τονίζει ο Παύλος προς τους Εφεσίους διά της επιστολής του.
Έτσι, αφού στον στίχο 5,20 τονίζει προς τα μέλη της Εκκλησίας της Εφέσου ότι “πρέπει δε να υποτάσσεσθε ο ένας στο θέλημα του άλλου με σεβασμό και δέος Χριστού”, συνεχίζει απευθυνόμενος στις συζύγους “Οι γυναίκες να υπτάσσεσθε στους άνδρες σας, σαν να υποτάσσεσθαι στον Χριστό.” (5,21). Όσοι ζουν ειλικρινώς ως μέλη της Εκκλησίας, γνωρίζουν ότι η υποταγή στον Χριστό δεν είναι δουλεία αλλά είναι έρωτας. Διότι, τα μέλη της Εκκλησίας είναι τα ερώμενα πρόσωπα του Χριστού και όχι οι δούλοι του. Και αυτό εξηγεί εν συνεχεία ο Παύλος λέγοντας: “Οι άνδρες να αγαπάτε τις γυναίκες σας όπως ο Χριστός αγαπά της Εκκλησία, για την οποία Εκκλησία=εμάς τα μέλη της ο Χριστός θυσιάσθηκε πάνω στον Σταυρό και απέθανε για εμάς. Παρ’ όλο που εμείς ως μέλη της Εκκλησίας είμασταν φονιάδες, ληστές, πόρνοι, κλέφτες, μοιχοί, ψεύτες τόσο πολύ μας αγαπά ο Χριστός που υπέστη σταυρικό θάνατο, ώστε διά της αγάπης του να μας θεραπεύσει από κάθε αμαρτία=ασθένεια πνευματική, και έτσι να μας καταστήσει άσπιλους χωρίς καμία κηλίδα, άγια μέλη της Εκκλησίας. ΄Με αυτό τον τρόπο, όπως ο Χριστός αγάπησε εμάς τους αμαρτωλούς πρέπει και οι άνδρες να αγαπούν τις γυναίκες τους ώστε να θυσιάζονται για αυτές χωρίς καμιά ιδιοτέλεια. Γιατί εφόσον όλοι μέσα στην Εκκλησία είμαστε ένα Σώμα, αγαπώντας λοιπόν την γυναίκα μας ανιδιοτελώς μέχρι θυσίας αλλά και τα άλλα μέλη, τελικώς αγαπάμε το ίδιο μας το σώμα. Διότι εμείς οι πιστοί είμαστε ένα Σώμα, αυτό του θεανθρώπου Χριστού, έτσι ώστε να είμαστε σάρκα από την σάρκα του και οστά από τα οστά του, σύμφωνα με το γραφικό Γεν. 2,24. Όταν λοιπόν ο άνδρας αγαπά έτσι ανιδιοτελώς έως θανάτου την γυναίκα του, η γυναίκα πρέπει να υποτάσσεται με δέος και πόθο προς τον άνδρα της.” (Εφ. 5,24-33). Η υποταγή εδώ είναι μίμηση της ερωτικής προσκόλλησης του Χριστού προς την Εκκλησία, εμάς δηλαδή. Ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής στη εισαγωγή του “Σύντομος ερμηνεία του Πάτερ ημών” ερμηνεύονας τον φόβο κατά Χριστό, γράφει: “Ο φόβος αυτός είναι μία μίξη δέους και πόθου”.
Έτσι αναλύοντας την Εκκλησιολογία του ο Παύλος στην προς Εφεσίους επιστολή τονίζει ότι τα μέλη της Εκκλησίας πρέπει να συνδέονται μεταξύ τους με ανιδιοτελή αγάπη μέχρι θανάτου, ειδικά δε οι σύζυγοι. Να υποτάσσεται δε ο καθένας στο θέλημα του άλλου με δέος και πόθο. Όπως γράφει στην πρώτη προς Κορινθίους επιστολή του: “Κανείς δε, παρασυρόμενος από την φιλαυτία του να μην επιζητεί ό,τι του αρέσει, αλλά να επιζητεί αυτό που εξυπερετεί και είναι καλό για τον άλλον” (Α’ Κορ. 10,24).

Κάνε εγγραφή εδώ ==>

Εγγραφείτε στο κανάλι μας

για να ενημερώνεστε για τα Βίντεο μας


Γράψτε μας το σχόλιο σας εδώ

Βαθμολόγησε την Ανάρτηση μας

Πόσο χρήσιμη ήταν αυτή η ανάρτηση ;

Αναγνώστες που Βαθμολόγησαν * 0 * / Επιλέξατε την Βαθμολογία * 0 * αστέρι. *Συντακτική Ομάδα theodromion.gr : Ευχαριστούμε που μας στηρίζεται

Δεν υπάρχουν ψηφοφορίες μέχρι τώρα! Γίνετε ο πρώτος που θα αξιολογήσει αυτήν την ανάρτηση

Αν το βρήκες ενδιαφέρον Κοινοποίησε το

Η κοινοποίηση που θα κάνετε μας βοηθάτε να συνεχίσουμε την προσπάθεια μας

Ακολούθησε μας στα social media

Like
Κοινοποίησε την Ανάρτηση μας αν σας φάνηκε ενδιαφέρον

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Δές και αυτό
Χρόνος Ανάγνωσης 4 Λεπτά Πολλά ζευγάρια παντρεύονται με χαρές, χαμόγελα,…
x
error: Ευχαριστούμε